۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

خنگ بازی

در پست قبلی اصل مطلب را که نامه من به iran charity بود را فراموش کردم بگذارم که بدینوسیله جبران می کنم

دوستان پر تلاشم در Iran charity

سلام

من مدتی است که فعالیتهای شما را از طریق آنچه در وب سایتتان منعکس می کنید تعقیب می کنم. چند وقتی است که می خواهم خودم را مجبور و موظف به کمکی کوچک اما منظم به مجموعه شما کنم و البته نکاتی در مورد چند و چون این فعالیتها با شما در میان بگذارم، اولی معطل مانده به دلیل تنبلی و شلختگی بیش از حدم و دومی معوق بوده با این ذهنیت که احتمالاً آنچه می خواهم بگویم را خودتان به اتکا تجربه و دانش بسیار بهتر از من می دانید و در مواجهه عملی با مسائل بنا به مشکلاتی که می توان تصور کنم در این محیط و شرایط بر سر راه فعالیتتان وجود دارد از اجرای آن منصرف می شوید.

دومی را قلمی کردم که شاید خجالت بکشم و اولی را عملی کنم. گرچه فکر می کنم که قلم زدن در این حوزه سخت مغفول است و ، اگر نه شما ، اما، بسیاری از کنشگران و گروه های کنشگر این حوزه در اولین اولویتهایشان نیازمند فضایی مناسب برای گفتگو به اشتراک گذاری افکار و عقاید و تجربه های مربوط به این فعالیتها هستند. لهذا به خودم اجازه دادم این نامه را به موازات ارسال به شما در وبلاگم به اشتراک بگذارم و از دوستانم دعوت کنم به بحث و گفتگو در این حوزه و صد البته کمک به Iran charity .

اگر کارکرد این جمع ، و نه گروه، به گفته خودتان، را انتقال کمک از بخشهای نسبتاً سالم تر و توانا تر جامعه به بخشهای آسیب دیده باشد با اندکی مسامحه می توان در این فرآیند سه زیر فرایند اصلی را شناسایی کرد.

اول بازاریابی برای فعالیتی که در حال انجام آن هستید، دوم سازماندهی منابع و نیروها و سوم ارائه مناسب کمک به نیازمندان آن. باید توجه داشت که این سه مقوله آنچنان درهم پیچیده اند که نمی توان بر یکی ، یا به عبارت دقیق تر بر مصادیقی از یکی متمرکز شد و امیدوار بود بدون توجه به دو تای دیگر می توان به نقطه بهینه نزدیک شد. شما دست اندر کار اداره یک زنجیره سه حلقه ای هستید که خروجی نهایی آن برابر توان ضعیف ترین حلقه است. می توانم حدس بزنم که شما در حال حاضر این ضعیف ترین حلقه را کمک های بازاریابی شده تخمین می زنید و معتقد هستید بر این اساس وضعیت دو حلقه دیگر مطلوب است. به احتمال بسیار زیاد در یک نگرش استاتیک به مسئله هر ناظر عاقل و منصف دیگری نیز این نظر را تائید می کند. اما، در نظر داشته باشید که راه تقویت این ضعیف ترین زنجیره از بالفعل نمودن قوای شما در دو حلقه دیگر می گذرد.

در مورد حلقه اول یعنی بازاریابی به طور مشخص پیشنهاد می کنم وضعیت سایتتان را سر و سامانی بدهید. خیلی مناسب است اگر یک یا چند لیست پستی درست کنید تا افراد بنا به تمایل و سلیقه شان از این طریق در جریان اخبار و فعالیتهای شما قرار بگیرند و امکان عضویت در این لیستها از طریق سایت وجود داشته باشد، خیلی مناسب خواهد بود این سایت وبلاگ گون را به مجموعه با بخشهای جدا (و با فیدهای جداگانه) تبدیل کنید تا تعقیب اطلاعات قرار گرفته بر روی سایت بر حسب علایق و سلایق ساده تر شود. درگیر کردن گرافیستها و عککاسهای خوب به جذابیت سایت شما خواهد افزود. توضیحی که در برابر شکایت برخی افراد نسبت به عدم دریافت پاسخ ارائه کرده اید را شاید بهتر باشد جایگزین کنید با یک نظام گردش کار شفاف دیجیتال که برای هر کس تعقیب مراحل پاسخگویی نامه اش را فراهم کند فراموش نکنید هزینه های انجام شده برای چنین کارهایی در عواید حاصل از ارتباط بهتر با مخاطبین بالقوه پوشانده خواهد شد. در این حوزه متون کلاسیک فراوانی وجود دارد که شاید بد نباشد عده ای را برای ترجمه آنها سازماندهی کنید . به علاوه هزینه این کارها برای یک مجموعه خیریه مانند شما عملاً هزینه های سازماندهی برای جذب نیروی انسانی داوطلب است که اولاً ناچیز است و ثانیاً اکسترنالیتی های فراوانی دارد. ماجرای این اکسترنالیتی ها بخش دیگر صحبت من است که به اصل آن یعنی اهمیت توجه به حلقه سازماندهی را پیش از این بیان کرده ام، باید در نظر داشت اولاً این مشارکت عمومی تمرکز را از ارائه کمک به سمت اصلاح ساختار می برد و همبستگی را جایگزین صدقه(که خود گفتاری مجزا و مفصل می طلبد) می کند. این دستاورد به تنهایی دارای چنان ارزشی است که توجیه گر هر تلاش و هزینه ای در راه تقویت سازماندهی نیروها باشد، اما به این مورد می توان افزایش کمیت فعالیت بازاریابی ، که افزایش کیفیت آن اثر مصرح اولیه تقویت سازماندهی است، افزایش اثر بخشی این فعالیت بواسطه افزایش اعتماد بدلیل حضور افرادی از یا خته های گوناگون اجتماعی اشاره کرد.

می دانم که ، اگر نه همه، لااقل بخشی از این دست به کار تقویت سازماندهی نیرو نشدنتان به دلیل نگرانی از مواجه شدن با برخوردهای امنیتی است و این نگرانی را درک می کنم، اما تصور می کنم در دنیای ارتباطات مجازی و در شبکه سازی اجتماعی از طریق تبلیغات اقناعی چهره به چهره پتانسیلهای زیادی تا پیش از رسیدن به خط قرمزهای امنیتی برای استفاده وجود دارد. به عنوان اولین قدم از همه دوستانم خواهش می کنم تنبلی و بی حوصلگی را کنار بگذارید و برای کمک به تقویت هر سه حلقه فعالیت Iran charity با آنها تماس بگیرید. اگر مایل بودید خوشحال می شوم که در این مورد بیشتر با هم صحبت کنیم

ارادتمند

بهمن کارگزار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر