۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه

تدارکات سبز

در این روزها بخشی از دوستان فعال جنبش تلاش قابل توجهی رو صرف تولید محصولات با ارزشی برای استفاده عموم کردندقصد دارم در مورد ترجمه های ارائه شده از کتابهایی با موضوع جنبشهای اجتماعی بدون خشونت صحبت کنم که این روزها به لطف ارتباطات الکترونیک خیلی راحت دست به دست می گردد.
با یک مقایسه اولیه بین کیفیت و کمیت این فعالیتها و پتانسیل های موجود برای فعالیت در این زمینه می توان دریافت که اولین و موثرترین قدمی که در راه توسعه کیفی و کمی این محصولات می توان برداشت، پیوستن به جمع تولید کنندگان است. جمعی که بنا به ملاحظات تاکتیکی پیرامون امکان ایجاد خدشه در اطلاعات از سوی عوامل کودتا در پردازش و انتقال توزیع شده عموماً حول افرادی با شهرت و سابقه رسانه ای، مانند آقای سازگارا،مجتمع شده اند.
در مرحله بعد با توجه به محدودیتهای موجود بر سر راه مدیریت متمرکز پتانسیل عمومی تولید و همچنین نزدیک شدن به محدوده اشباع اثر بخشی این فعالیتها باید در دو جبهه پردازش و انتقال توزیع شده اطلاعات و حرکت از تولید محتوی به سوی کارکردهای اقناعی به ارایش مجدد نیروهایمان بپردازیم.این دو موضوع البته با یکدیگر نسبت و رابطه ای نزدیک دارند که در پستهای بعدی به صورت تفصیلی به آن خواهم پرداخت. اما آنچه در وضعیت حاضر فوری ترین نیاز تدارکاتی جنبش ارزیابی می شود ابزارها و بسترهایی برای تسهیل مدیریت متمرکز این نیروها و تعریف ماموریتهایی با اثربخشی بالا برای آنهاست. امکاناتی که گرچه در دست گره هایی از شبکه با درجه مرکزیت بالا اثر بخش خواهد شد،اما لزوماً بوسیله ایشان طراحی و تولیدنخواهد نگشت. چه بسا وظیفه خطیر مدیریت متمرکز بخش مهمی از منابع جنبش توانی برای پرداختن به مقوله تولید و طراحی این ابزارها برای این دوستان باقی نگذارد و چه بسا در بین اعضای گره هایی از شبکه با درجه مرکزیت به مراتب پائین تر، افرادی به مراتب شایسته تر و صاحب صلاحیت تر برای طراحی و تولید این ابزارها و پیشنهاد ماموریتهای نیروها وجود داشته باشد.
به نظر می رسد یکی از اصلی ترین اولیتهای حال حاضر یک بانک اطلاعاتی آنلاین از طرحهای محصول پیشنهادی، مواد خام، روشنامه ها و تجربه های انباشته در حوزه تولید و نهایتاً محصولات باشد. به همه اینها باید مجموعه ای از روشهای کنترل پروژه را اضافه نمود که مینیمم کردن همپوشانی حوزه فعالیت نیروها (به قصد بهره برداری حداکثری) را با تضمین روند یکنواخت و مناسب تولید محتوا در مصالحه ای بهینه تجمیع نماید.
نکته دیگری که نباید از آن غفلت نمود تولید محصولات جانبی از محصولات اصلی(مثلاً کتابهای ترجمه شده) است. در بسیاری از موارد می توان خلاصه های گوناگونی از این کتابها را که با اهدافی گوناگون قسمتهای مختلف نوشته را برجسته تر نموده اند تهیه کرد. می توان این خلاصه ها را تبدیل به فیلمی کوتاه از مجموعه ای از اسلایدها نمود.می توان بر حول این کتابها و موضوعاتشان جلسات بحث و بررسی تشکیل داد و نسبت به ارائه منتخبی از این مکالمات اقدام نمود.به نظر می رسد تلاش و تمرکز نیرو در تولید این رده از محصولات با اثربخشی چشمگیری در تحقق اهداف جنبش همراه باشد.
امیدوارم در آینده نزدیک با توجه اعضای گره های دارای مرکزیتهای عمده در شبکه کنشگران جنبش سبز به این مقوله بستری مناسب برای فعالیت گسترده در این زمینه داشته باشیم.بدیهی است تا آن زمان شبکه های کوچک و بزرگ دوستان مورد اعتمادمان زمین و زمینه تمرین و تامل و کسب آمادگی برای ورود به این فعالیت خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر