۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

دوشنبه هفدهم آبان 89


یادداشت امروز اولین یادداشتی است که بعد از بازنگری در سیاستهای نگارش این روزانه می نویسم و البته علاوه بر اینکه مطمئن نیستم تا چه حد می توانم تغییرات مورد نظرم را حقیقتاً در این یادداشتها اعمال کنم؛ نمی دانم ( با فرض موفقیت در این حوزه) این یادداشت تا چه اندازه منعکس کننده تغییرات سیاستی من خواهد بود. امروز بدون هیچ حاشیه دیگری به سراغ اخبار می روم:
به نظرم قابل توجه ترین خبر امروز بازداشت دو شهروند ارمنی در گرجستان، با اتهام تلاش برای فروش اورانیوم بسیار غنی شده به تروریستهاست. این خبر از آن جهت اهمیت دارد که نشان دهنده وجود جریانی در بنیادگراها ست که رئیس شین بت در سخنرانی چند روز پیشش از آن به مگا ترور تعبیر کرد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی امکان دسترسی غیر مجاز به بخش قابل توجهی از زرادخانه تجهیزات نظامی و سلاحهای نامتعارف این امپراتوری را برای بسیاری از خواهندگان در سر تا سر جهان و با قیمتهای بعضا بسیار نازل فراهم کرد. شاید باید گفت اتفاق اخیر نشان می دهد آن محدوده هنوز هم از این دفینه های پر دردسر در دل خود بسیار دارد و به شکل سحر آمیزی کاشفان فروتن شوکران را به سوی خود جلب و جذب می کند. حتی اگر مبدا اصلی اورانیوم کشف شده یکی از کشورهای آسیا میانه نباشد، باید در نظر گرفت نزدیکی جغرافیایی این دولتها به منطقه حساس سیاسی -نفتی آسیا و وجود دولتهای ضعیف و فقیر و غیرمسئول بالقوه آسیا میانه را تبدیل به بهشت تروریستها می کند. یکی از مشکلات دیگر این منطقه  ناکارامدی نظام امنیتی این کشورها و کشور روسیه ( باقی مانده های کا.گ.ب) برای مقابله با گروههای تروریستی از یکسو و دست و پای بسته سرویسهای امنیتی در منطقه است. در بین تمام این کشورها فقط همین گرجستان بود که در مقطعی یک خیز جدی به سمت نوسازی نظام سیاسی برداشت، اما، نتیجه حاصله واقعا مطلوب نبود و به نظر می رسد چشم انداز قابل توجهی برای حفظ آن دستاوردها ندارد. این مسئله ( یعنی عدم موفقیت انقلابهای مخملی در حفظ دستاوردهایشان) ، که از قضا در این منطقه داستانی تکرار شده است، جا دارد که از طرف ما هم مورد موشکافی آسیب شناسانه قرار بگیرد.
بنیامین نتانیاهو که در ایالات متحده به سر می برد در یک سخنرانی اظهار کرده تنها چیزی که ایران را از ادامه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد یک تهدید نظامی واقعی است. با خواندن این خبر داشتم خوشحال می شدم از اینکه بالاخره یک سیاستمدار عاقل در این دنیا پیدا شد، اما، دیدم گیتس در جواب نتانیاهو گفته به نظر ایالات متحده در حال حاضر تحریم ها به نحو رضایت بخشی ایران را تحت تاثیر قرار داده اند. ظاهرا جوزف بایدن هم که نتانیاهو را همراهی
می کرده ،در پاسخ به صحبتهای او، با قدری صراحت کمتر، صحبتهایی مشابه صحبتهای گیتس بر زبان آورده است. اینها را هم اینجا عرض کردم از جهت پس لرزه چیزی که در یادداشت دیروز از آن سناتور جمهوری خواه نقل کرده بودم. در جایی هم خواندم که متکی در مورد اظهارات آن سناتور کدا مورد پرسش قرار گرفته است و ترجیح داده مسئله را به شوخی و خنده و در واقع به بی محلی کردن بگذراند ( چیزی قریب به این مضمون که آن سناتور کذایی شوخی کرده) به نظرم این تغییر رویه( نادیده گرفتن به جای چنگ و دندان نشان دادن) نشان دهنده این مسئله بوده که دولت جمهوری اسلامی اینبار مسئله را قدری جدی تر تلقی کرده و بر اساس این محاسبه عمل نموده است که ممکن است رتوریک بیشتر در این مورد به شعله ور شدن آتش یک جنگ واقعی کمک کند. نمی دانم آیا انتشار کتاب بوش و افشای تلاشی جهت حمله به ایران که در آخرین مراحل متوقف شد در ایجاد این جو موثر بوده است یا نه. به هر حال خیلی دوست دارم آن کتاب را بخوانم، ای کاش زودتر عزیزان نسخه ای از آن را به ایران برسانند.
خبر دیگر اینکه پاسبانهای مملکت بعد از ضابط قرآن الحمدالله فیلسوف و شاعر هم شده اند و البته ضوابطی را از طریق اهرمهای انتظامی در این حوره پیاده می کنند. فرمانده نیروی انتظامی تهران پس از دستگیری اعضای چند گروه موسیقی زیرزمینی طی مصاحبه ای اعلام کرد : وی گفت: «این گروه‌ها از پیش پا افتاده‌ترین، ساده‌ترین و خیابانی‌ترین کلمات و جملات استفاده می‌کنند، بدون اینکه از حیث ادبی بتوان از آن استفاده کرد و مهمتر اینکه هیچ الزامی برای رعایت قوانین، شئونات، اخلاقیات و جملات ادبی ندارند. » وی همچنین در فراز دیگری از مصاحبه اش افزود : «افراد دستگیر شده، از گروه‌های منحرف اخلاقی می‌باشند؛ که خود را فارغ از تمامی مسایل زندگی دانسته و در پی آسایش مفرط و بی‌حد و اندازه هستند» با توجه به ورود فعالانه پلیس به حوزه ادبیات و دغدغه های فلسفی زندگی مردم و با توجه به داغ بودن بازار ادغام در کشور، پیشنهاد می شود وزارت ارشاد در نیروی انتظامی ادغام گردد.
 خبر دیگر اینکه الهام علی اف خود را برنده انتخابات آذربایجان اعلام کرد، اما، ناظران بین المللی این انتخابات را به شدت مخدوش خواندند. با این حال هیچ چشم اندازی از ابراز مخالفت جدی با وی توسط گروه های رقیب دیده نمی شود. به نظر می رسد داستان تباهی کشورهای آسیا میانه همچنان ادامه دارد. اضافه کردن این توضیح ضروری است که همین کشورهای تباه با آنچنان سرعتی در حال تحول هستند که دور نیست روزی که در بسیاری از حوزه ها و زمینه ها از ما پیشی بگیرند. ناگفته پیداست این چشم انداز بیش از آنه تخم دو زرده مردم و دولتهای آسیای میانه باشد، شاهکار ما در این مملکت پر از توانایی و استعداد است.
خبر مهم دیگر آتش سوزی در جنگلهای مریوان بوده که طی آن ذخیره ژنتیکی ارزشمندی از گیاهان متعلق به دوره سوم زمینشناسی با تخریب وسیع و تهدید جدی برای ادامه بقا مواجه شده است. الحمدالله تخم کسی هم تکان نمی خورد.
احمدی نژاد اعلام کرده باید شرایط دورکاری بیش از 40% کارکنان دولت در تهران ( چیزی قریب به 100/000 نفر) فراهم آید. آقایان برای خلوت کردن شهر بدجوری راست کرده اند گویا. بسیار خوشحال خواهیم شد اگر ریاست محترم جمهور ریدن به مملکت را به صورت از راه دور و از آرادان انجام دهند.
رهبر القاعده در عربستان هم طی یک پیام ویدئویی مبارزین القاعده را به جنگ با ایران فرخوانده. اگر برادران القاعده آنقدر شجاعت و لیاقت داشتند که عملیات خود را به اهداف دولتی و نظامی محدود کنند قضیه شاید قابل هضم می شد، اگر هم در ایران یک دولت مسئول ضد تروریسم وجود داشت که کمر به ریشه کن کردن ترور از منظقه می بست و این دشمنی ها نتیجه آن فعالیتها بود باز هم ماجرا منظقی بود و یک جوری باهاش کنار می آمدیم، اما، اینکه دو گروه تروریستی به جان هم بیافتند و این میان آدمهای از همه جا بی خبری مثل بنده قربانی شوند، واقعا قابل تحمل نیست.
از آنجا تلویزیون همواره اخبار مربوط به خامنه ای را در صدر اخبار پوشش می دهد، من امروز تصمیم گرفتم ایشان را در ذیل اخبار بگنجانم، بلکه قدری تعادل رسانه ا در مملکت برقرار شود.
حضرتشان یک سفر کوتاه مجددی کردند به قم. به نظر می رسد این سفر صرفا ارزش و اهمیت تشریفاتی دارد و نه چیزی بیش از آن، اما، در این سفر در دیدار مجددی که با جامعه مدرسین قم داشتند دفاع جانانه از دولت نموده اند. شاه بیتش که بسیار مورد توجه قرار گرفته این نکته است که یکی از محسنات بزرگ احمدی نژاد این است که سعی نمی کند حاکمیت دو گانه درست کند. بنده هم کاملا با این فرمایش موافقم، احمدی نژاد واقعا سعی می کند حکومتی یگانه درست کند. هم از این جهت که تلاشی مستمر و سیستماتیک برای تجمیع تمام قدرت نظام در دستان خود دارد و هم به این اعتبار که حکومت و مملکتی ساخته که نظیرش را در تاریخ به زحمت می توان یافت.      

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر